Pages

Wednesday, March 30, 2011

CARA MEMBUAT LAKSA

Kali neh ayu nak kongsi resepi cam mane nak buat laksa...sbb biasa kite beli yg dah siap kan, juz rebus trus leh makan..tapi kali neh jom try wat laksa sendiri...

*laksa terengganu*

Bahan-bahan tuk laksa:
 (sukatan terpulang atas diri sendiri)
  1. 2 cawan tepung beras
  2. 2 cawan tepung gandum
  3. air panas
  4. acuan laksa
  5. periuk kukusan
cara membuat: 

  1. ayak tepung beras dan tepung gandum...gaul bersama.
  2. masukkan sedikit demi sedikit air panas. gaul dan uli hingga menjadi doh, jangan terlalu lembik or keras. sedang2 jer.
  3. masukkan adunan tadi di dalam acuan laksa sedikit demi sedikit, kukus laksa yang dah siap tadi di dalam pengukus. pastikan air di dalam kukusan mendidih dahulu dan barulah kukus laksa tersebut
  4. laksa akan kembang dan sedia di hidangkan bersama kuah laksa kesukaan korang.

hah, nie lah salah satu acuan yang boleh buat laksa...acuan neh serba guna, boleh wat muruku, putu mayam, n macam2 lagi terpulang atas kepingan acuan yg terdapat di atas...kalau laksa, blh guna acuan yang lubang nya besar n bulat2 cam lam gmbr tuh...

5 comments:

nurulsulzali said...

TQ sgt2 kak..sy memang suke msk n nk try buat laksa cm akak buat...acuan tu beli je kt kdai runcit?

♥Ayu Darwisya♥ said...

same2 kerna sudi mencuba resepi disini...acuan neh ade je kt mane2 tp klu nk sng kt giant,mydin pn ader...xpun kt barang2 yg seangkatan tuk buat kuih muih....hehe

ANDY KARMEL said...

bro , alat pembuat lakso nya yg terbuat dari kuningan itu , beli nya dimana.... tolong di rekomendasikan. krn saya cari di jakarta sulit. terima kasih. salam
andy.

email : andy.karmel@gmail.com

ummukhadeeja said...

Ni resepi yg sy cari..tq..nk wat sendiri..original gtuu..xde pengawet..menu sihat..bape lama tahan ni..kena smpan dlm peti la ye..

♥Eidayu Ramlan♥ said...

ummukhadeeja: a,ah,mmg xde pengawet lgsung...tp kene simpan dlm peti lah,kalo nk mkn,panaskan je semula dlm air panas atau rebus semula...paling lame pun 2-4 hr blh thn...